lecytyna

Lecytyna – źródła, właściwości, wpływ na zdrowie

Lecytyna jest obecna we wszystkich komórkach naszego ciała. Od niej zależy wytrzymałość i przepuszczalność błon komórkowych. Ten tłuszcz z grupy fosfolipidów ma wiele walorów zdrowotnych. Pozytywny wpływ na pamięć jest tylko jedną z wielu korzyści leczniczych, które oferuje lecytyna. Źródła, właściwości, wpływ na zdrowie lecytyny omówione są szerzej w poniższym wpisie. Przeczytaj!

Lecytyna na pamięć i koncentrację

Lecytyna jest źródłem m.in. choliny, którą nasz organizm przekształca w acetylocholinę. Ta ostatnia jest neuroprzekaźnikiem, niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania mózgu i układu nerwowego.  Dzięki temu wpływa na sprawne funkcjonowanie pamięci i może pomagać w zapobieganiu chorobom neurodegeneracyjnym, takim jak np. choroba Alzheimera.

Lecytyna – wpływ na zdrowie układu nerwowego

W związku z pozytywnym działaniem na ośrodkowy układ nerwowy, acetylocholina oddziałuje też na regulację snu. Ponadto – poprzez korzystny wpływ na autonomiczny układ nerwowy – pełni funkcje związane z odpoczynkiem i regeneracją organizmu. Obniża poziom stresu i łagodzi jego negatywne skutki.

Lecytyna a choroby serca

Lecytyna obniża poziom cholesterolu całkowitego oraz „złego” cholesterolu LDL. Stymuluje również transport „dobrego” cholesterolu HDL. Ponadto hamuje proces wchłaniania cholesterolu w jelitach i przyspiesza zużywanie cholesterolu. W związku z tym pomaga zapobiegać miażdżycy tętnic i jej groźnym konsekwencjom, takim jak choroby serca, zawały i udary mózgu.

Jak lecytyna chroni wątrobę?

Lecytyna wspomaga czynność wątroby, dzięki czemu staje się ona odporna na szkodliwe działanie alkoholu, substancji toksycznych i na zakażenia wirusowe. Ogranicza powstawanie kamieni w pęcherzyku żółciowym. Badania wykazały, że żółć u chorych z kamieniami żółciowymi zawiera mniej lecytyny.

Lecytyna jako przeciwutleniacz

Lecytyna ma również właściwości antyoksydacyjne. Hamuje niepożądane procesy utleniania, które przyspieszają starzenie się organizmu oraz prowadzą do chorób sercowo-naczyniowych i neurodegeneracyjnych. W związku z tym ma też pozytywny wpływ na skórę. Może pomóc zapobiegać pojawianiu się zmarszczek i plam starczych.

Inne właściwości zdrowotne lecytyny

Lecytyna wspomaga też działanie mięśni szkieletowych i wzmacnia odporność. Chroni organizm przed stanami zapalnymi i infekcjami. Jest również niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego. Może pomagać w zrzuceniu zbędnych kilogramów. Wpływa korzystnie na zdrowie seksualne.

Lecytyna – źródła w żywności

By w twoim organizmie nie brakowało lecytyny, stosuj urozmaiconą dietę. Lecytynę można znaleźć zarówno w żywności pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Jej dobrymi źródłami są:

  • żółtka jajek,
  • wątroba,
  • ryby,
  • mięso,
  • mleko,
  • soja,
  • nasiona słonecznika,
  • kiełki pszenicy,
  • oliwki,
  • awokado,
  • kapusta,
  • orzeszki ziemne.

Lecytyna (najczęściej pochodząca z soi) jest też stosowana jako dodatek do żywności. Zawierają ją np.

  • lody,
  • wyroby cukiernicze,
  • pasztety,