stres

Przewlekły stres – jak go pokonać?

Przewlekły stres to epidemia naszych czasów. Jeżeli nie jest kontrolowany, może prowadzić do wielu negatywnych konsekwencji zdrowotnych, m.in. do zburzeń psychicznych, nadciśnienia, spadku odporności, nadwagi czy cukrzycy. Ciągły stres to twój problem? Czytaj dalej, by dowiedzieć się, jak sobie pomóc.

Wysypiaj się

Niedostatek snu może być zarówno skutkiem, jak i przyczyną stresu. Niewyspanie sprawia, że stajemy się mniej produktywni i bardziej emocjonalni, przez co trudniej nam radzić sobie z nerwowymi sytuacjami. Staraj się więc spać osiem godzin. Jeśli masz wrażenie, że twój sen cię nie regeneruje, znajdź sposoby, by poprawić jego jakość. Pamiętaj także, że na senność w ciągu dnia dobrze robi krótka drzemka.

Jedz przeciwko stresowi

Zdrowe odżywanie pomaga w walce z przewlekłym stresem na kilka sposobów. Niektóre pokarmy (np. owsianka) zwiększają poziom serotoniny, zwanej hormonem dobrego samopoczucia. Inne (w tym czarna herbata) obniżają poziom hormonów stresu. Wartościowe produkty (choćby cytrusy) mogą też pomóc w przeciwdziałaniu skutkom stresu, ponieważ wzmacniają układ odpornościowy i obniżają ciśnienie krwi.

Odpoczywaj

Wygospodaruj czas na relaks. Obejrzyj wtedy film, przeczytaj książkę lub weź ciepłą kąpiel. Jak najczęściej rób to, co cię uszczęśliwia. Wróć do dawnego hobby lub zacznij uczyć się czegoś nowego. Korzystaj także z szybkich sposobów na pokonanie krótkotrwałego stresu, np. przez 5 minut głęboko oddychaj, pójdź na spacer, porozmawiaj z kimś życzliwym lub posłuchaj muzyki.

Dbaj o kontakty

Jesteśmy istotami społecznymi, a otaczający nas ludzie mają duży wpływ na jakość naszego życia. Dobre relacje z przyjaciółmi i rodziną mogą zabezpieczyć nas przed negatywnymi emocjami, a złe – powodować dodatkową nerwowość i frustrację. Staraj się zatem, by twój krąg znajomych był dla ciebie błogosławieństwem, a nie przekleństwem. Świadomie buduj swoją sieć kontaktów. Pielęgnuj relacje, które cię wzbogacają, a zrezygnuj z tych, które cię stresują.

Ćwicz i śmiej się

Aktywność fizyczna to skuteczny sposób na poprawę kondycji psychicznej i fizycznej. Ćwiczenia nie muszą być wyczerpujące. Wybierz coś, co sprawia ci przyjemność – może to być pływanie czy jazda na rowerze. Podobnie do treningu działa śmiech. Również on uwalnia hormony szczęścia, łagodzi stres i napięcie fizyczne. Co myślisz o zaproszeniu przyjaciela na komedię lub rodzinnym powrocie myślami do zabawnych wspomnień?

Zorganizuj się

Ciągły nadmiar spraw na głowie to gwarantowany przewlekły stres. Jak sobie z tym poradzić? Ustalaj harmonogramy dnia z terminami i wyznaczonymi limitami zadań (tylko tyle zobowiązań, ilu jesteś w stanie sprostać). Ponadto wyeliminuj zadania, które nie są ci potrzebne do przetrwania lub zmniejszania stresu. Proaktywnie unikaj nerwowych sytuacji. W planie dnia nie zapomnij zarezerwować czasu na nieprzewidziane zdarzenia i na… odpoczynek.

Pokonaj bałagan

Czy wiesz, że bałagan może nas okradać z czasu (gdy szukamy zagubionych przedmiotów), pieniędzy (ponieważ płacimy dodatkowo za rachunki i rzeczy, których nie mogliśmy znaleźć) i spokoju ducha (przebywanie w zagraconym mieszkaniu naprawdę wyczerpuje energię). Dlatego posprzątaj. Wyznacz miejsce dla poszczególnych rzeczy. Staraj się także używać jak najwięcej naturalnego oświetlenia. Możesz też wypróbować uspokajające świece zapachowe. Niech dom będzie twoim schronieniem przed stresem.