rekonwalescencja po grypie

Rekonwalescencja po grypie: 8 sposobów na szybki powrót do formy

Grypa osłabia układ odpornościowy i znacznie obniża poziom energii. Powrót do pełni sił po chorobie może potrwać nawet kilka tygodni. Chcesz przyspieszyć ten proces i uniknąć kolejnych infekcji? Zastosuj nasze wskazówki.

Odpoczywaj

Zarówno samą chorobę, jak i czas rekonwalescencji najlepiej spędzić w domu. By szybciej wyzdrowieć, nie forsuj się. Unikaj też stresu, który obniża odporność i czyni nas podatnymi na zakażenia.

Pij dużo płynów

W szybkim wyjściu z infekcji pomoże ci też odpowiednie nawodnienie organizmu. Po jakie napoje sięgać? Przede wszystkim pij wodę. Możesz także zaspokajać pragnienie herbatką ziołową czy rosołem. Zrezygnuj natomiast z alkoholu i kawy, ponieważ działają odwadniająco.

Zadbaj o dobry sen

Sen to kolejny sposób na powrót do sił po infekcji. Badania wykazują, że nocny wypoczynek ma silny wpływ na regulację odpowiedzi immunologicznej organizmu. Co najmniej dwa tygodnie po chorobie postaraj się więc kłaść do łóżka godzinę wcześniej niż zwykle.

Jedz przeciwko infekcjom

Podczas rekonwalescencji po grypie wskazana jest także zdrowa dieta. Ogranicz słodycze, żywność przetworzoną i dania typu fast food. Formę odzyskasz dzięki częstszemu sięganiu po produkty, w których zawarte są:

  • witaminy z grupy B (ich źródła to jajka, rośliny strączkowe, orzechy i nasiona, szpinak, brokuły, kasza jaglana czy gryczana)
  • prowitamina A (znajdziesz ją w papryce, marchewce, morelach i brzoskwiniach)
  • witamina C (jest składnikiem cytrusów, natki pietruszki, czarnej porzeczki, papryki oraz kiwi)
  • cynk (jego źródłem są orzechy i nasiona, kakao, pełnoziarniste produkty zbożowe, jajka czy owoce morza)
  • żelazo (jest obecne w szpinaku, suszonych owocach, orzechach, jajkach i przyprawach)
  • antyoksydanty (ich skarbnicą są warzywa i owoce)
  • probiotyki (znajdują się w jogurtach, kefirach i kiszonej kapuście).

Wymienione składniki dodają energii, znoszą uczucie zmęczenia, znużenia i wyczerpania oraz wzmacniają odporność.

Ćwicz

Nie bez powodu mówi się, że sport to zdrowie. Aktywność fizyczna mobilizuje i hartuje organizm. Nie forsuj się jednak intensywnymi ćwiczeniami na siłowni. Zacznij od codziennych, półgodzinnych spacerów, które świetnie dotleniają. A kiedy poczujesz, że wracasz do sił po grypie – wybierz się na basen, jazdę na rowerze lub aerobik.

Zrezygnuj z dymka

Palisz? Najwyższa pora zerwać z nałogiem! Dym może drażnić układ oddechowy, a w konsekwencji – przedłużać czas infekcji i zwiększać ryzyko wystąpienia kolejnych chorób.

Sięgnij po pomoc z apteki

By rekonwalescencja po grypie czy innej chorobie przebiegała sprawniej, możesz także skorzystać z dostępnych w aptece leków bez recepty. Warto się wzmocnić chociażby płynnym preparatem zawierającym witaminy z grupy B i lecytynę.

Zapobiegaj kolejnym chorobom

Nie chcesz kolejnych infekcji? Stosuj nasze rady także poza sezonem grypowym. Ponadto dbaj o higienę. Unikaj kontaktu z osobami, które kichają i kaszlą. Często myj ręce. Ważne jest również ich suszenie, ponieważ zarazki łatwiej przylegają do mokrej skóry. Pamiętaj też o częstej wymianie wilgotnych ręczników na suche oraz o wietrzeniu pomieszczeń.