Warzywa też mogą powodować wzdęcia. Jak temu zaradzić?

Warzywa to skarbnica witamin, soli mineralnych i błonnika, dlatego powinniśmy je jeść jak najczęściej. Niestety u osób z tendencją do dolegliwości dyspeptycznych po spożyciu niektórych warzyw mogą pojawić się wzdęcia. Które warzywa są najbardziej wzdymające? Jak wprowadzić je do diety, unikając jednocześnie nieprzyjemnych problemów?

 

Wzdęcia to dolegliwość, z którą zmaga się wiele osób. U niektórych pojawiają się dość często, u innych okazjonalnie, wyłącznie po spożyciu określonych produktów. Chociaż przyczyn wzdęć jest wiele, najczęściej problem tkwi w diecie. Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że zdrowe i pełne witamin warzywa również mogą powodować nieprzyjemne objawy. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy je wyeliminować z jadłospisu! Trzeba jednak wiedzieć, jak prawidłowo je przygotowywać oraz z jakimi innymi produktami łączyć podczas przygotowywania posiłków.

 

Warto przy tym pamiętać, że u niektórych osób wzdęcia mogą sygnalizować rozwijającą się chorobę. Jeśli więc dolegliwości utrzymują się przez dłuższy czas i nie mijają nawet po wprowadzeniu odpowiednich zmian w diecie, należy skontaktować się z lekarzem.

 

Jakie warzywa przyczyniają się do wzdęć?

  • Rośliny strączkowe, np. fasola, bób, różne odmiany grochu, ciecierzyca, soczewica. To najbardziej znane warzywa, które mogą powodować dyskomfort w okolicach brzucha. Jeśli zjedzone zostaną w nadmiernej ilości, mogą przyczynić się do wzdęć nawet u osób całkowicie zdrowych. Co więcej, mogą być źle tolerowane przez osoby o wrażliwym żołądku, cierpiących na refluks czy chorobę wrzodową. Rośliny strączkowe przyczyniają się do wzdęć z powodu olisacharydów, czyli cząsteczek, których trawienie jest utrudnione przez brak niezbędnych do tego enzymów. Dopiero w jelicie grubym są rozkładane przez bakterie, wytwarzające przy tym duże ilości gazów.
  • Biała cebula. Problematyczna jest przede wszystkim smażona cebula, chociaż tak naprawdę to warzywo może wzdymać w każdej postaci. Dodatkowo surowa cebula może przyczyniać się do wystąpienia gazów. Działanie wzdymające powodują fruktany, czyli cukry złożone, które nie są trawione ani wchłaniane w przewodzie pokarmowym. Oprócz wzdęć i gazów po ich spożyciu mogą pojawić się też bóle brzucha.
  • Warzywa krzyżowe, takie jak brokuły, kapusta, kalafior, jarmuż. To skarbnica witamin i podstawa zdrowego odżywiania. Niestety zawierają w sobie rafinozę, czyli cukier, którego nasz organizm nie potrafi strawić. To właśnie ten składnik powoduje wzdęcia oraz nadmierne gazy.
  • Kukurydza. To warzywo może powodować wzdęcia ze względu na dużą ilość węglowodanów, które nie są trawione przez układ pokarmowy.
  • Karczochy. Są niskokaloryczne i zawierają dużo błonnika, stąd też coraz częściej pojawiają się na naszych talerzach. Niestety zawierają w sobie dużo skrobi, która po połączeniu z niektórymi węglowodanami może wpływać na upośledzenie układu trawiennego.
  • Szpinak. Zawiera trudne do strawienia węglowodany – rafinozę i stachiozę. Problematyczne może być szczególnie zjedzenie surowego szpinaku, np. w sałatce.
  • Pieczarki. Znajdują się w wielu potrawach, ale niestety są ciężkostrawne. Mogą więc sprzyjać powstawaniu wzdęć i gazów.

 

Co robić, by uniknąć wzdęć?

 

Z jedzenia warzyw nie należy rezygnować, nawet z tych, które zaliczane są do grupy wzdymających. Trzeba jednak spożywać je z umiarem, prawidłowo łączyć je z innymi produktami, a także odpowiednio przygotowywać. Poniżej kilka przydatnych porad na ten temat.

 

  • Aby uniknąć nieprzyjemnego dyskomfortu spowodowanego zjedzeniem roślin strączkowych, unikaj łączenia ich z ciężkostrawnymi produktami. Zjedzenie fasolki po bretońsku z tłustą kiełbasą lub grochu z kapustą nawet dla zdrowego żołądka będzie obciążeniem. Warzywa strączkowe należy łączyć z warzywami zielonymi bez skrobi, takimi jak np. pomidor, cukinia, bakłażan, ogórek, warzywa liściaste.
  • Szpinak, chociaż wykazuje działanie wzdymające, powinien być jedzony jak najczęściej. Trzeba jednak odpowiednio go przygotować. Powodujące wzdęcia węglowodany zostaną częściowo zneutralizowane, jeśli szpinak zostanie zmielony do formy koktajlu. Podobny efekt uzyskamy smażąc lub gotując liście.
  • Należy unikać przygotowywania potraw na głębokim tłuszczu, a także łączenia warzyw z tłustym mięsem czy ciężkostrawnymi sosami. Po zjedzeniu potrawy z warzyw, które mogą powodować problemy trawienne, lepiej zrezygnować z deseru w postaci kremowych ciast czy lodów (również mogą powodować wzdęcia).
  • Zapobieganiu powstawaniu wzdęć sprzyja picie dużej ilości wody niegazowanej. Można ją pić małymi łykami nawet podczas posiłku.
  • Należy spożywać umiarkowanie ciepłe posiłki. Zimne lub gorące potrawy powodują nieświadome połykanie powietrza, co skutkuje gazami i wzdęciami.
  • Po posiłku warto udać się na krótki, kilkunastominutowy spacer. Zadziała znacznie lepiej niż popołudniowa drzemka.
  • Trzeba unikać przejadania się, nawet jeśli na talerzu znajdują się same zdrowe potrawy.

 

Skuteczne sposoby na wzdęcia

Kiedy pojawią się wzdęcia, gazy i ból brzucha, dolegliwości można złagodzić, sięgając po sprawdzone i bezpieczne środki. Pomocne okazują się przede wszystkim preparaty oparte na bazie naturalnych olejków. W przypadku dolegliwości dyspeptycznych najlepsze właściwości wykazują olejki goździkowy, cynamonowy i z mięty pieprzowej. Działają one rozkurczowo, wspomagają trawienie i wpływają pozytywnie na ogólne samopoczucie. Mogą być stosowane doraźnie w przypadku wystąpienia dolegliwości, a często dostępne są w formie gotowych preparatów dostępnych bez recepty.