Witamina B12 – rola, występowanie, skutki niedoboru

Witamina B12 (kobalamina) pełni w organizmie wiele istotnych funkcji. Ma m.in. wpływ na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, sercowo-naczyniowego i odpornościowego. Dowiedz się więcej.

Za co odpowiada witamina B12?

Witamina B12 – nazywana też kobalaminą – jest potrzebna do wytwarzania czerwonych krwinek (erytrocytów) oraz do prawidłowego rozwoju każdej komórki naszego organizmu. Kiedy jej brakuje zostaje zahamowane rozmnażanie się komórek. Kobalamina bierze też udział w syntezie DNA. Uczestniczy również w przemianie białek, tłuszczu i węglowodanów, dzięki czemu przyczynia się do odpowiedniego wykorzystania składników naszej diety.

Kobalamina jest także potrzebna do budowy ochronnej warstwy mielinowej, która otacza komórki nerwowe. Ponadto wpływa na zmniejszenie uczucia zmęczenia i wyczerpania organizmu oraz pozytywnie oddziałuje na pamięć i koncentrację. To również lek na nerwy i stres.

Witamina B12 chroni też przed nadmiernym zwiększeniem się stężenia homocysteiny we krwi, a tym samym zapobiega miażdżycy. Pomaga także w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego.

szynka

 Gdzie szukać kobalaminy?

Witamina B12 występuje niemal wyłącznie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Zasobne są w nią np. mięso wołowe i wieprzowe, wędliny, wątróbka czy ryby i ich przetwory. Bogaty w tę witaminę jest zwłaszcza szczupak, śledź, łosoś, okoń i makrela. Kobalaminę znajdziesz też w jajkach oraz w mleku krowim i nabiale. Mleko kozie zawiera jej minimalną ilość.

Czym grozi deficyt?

Objawem niedoboru witaminy B12 często bywa znużenie, zmęczenie i osłabienie organizmu. Ponieważ dzięki m.in. kobalaminie możliwy jest przepływ informacji pomiędzy komórkami nerwowymi, jej deficyt może skutkować zakłóceniami tego przepływu i prowadzić do zaburzeń neurologicznych, np. drętwienia kończyn, problemów z równowagą, koncentracją i pamięcią czy huśtawek nastrojów. Kolejne konsekwencje deficytu witaminy B12 to częste infekcje oraz anemia złośliwa (megaloblastyczna). Stąd wywodzi się jej dawna nazwa – witamina przeciwanemiczna.

Komu zagraża niedobór?

Deficyt witaminy B12 jest częstym problemem. Jak już wspomniano, kobalamina zawarta jest prawie wyłącznie w żywności pochodzenia zwierzęcego, dlatego na jej niedobór narażeni są wegetarianie i weganie. Deficyt tej witaminy może wystąpić również u osób z chorobami układu pokarmowego, palaczy i nadużywających alkoholu. Na duże ryzyko niedoboru narażone są również osoby po 50-tym roku życia. Jeśli należysz do którejś z wymienionych grup, eksperci zalecają ci suplementację witaminy B12.