Różowa sól himalajska pochodzi z Pakistanu, w pobliżu najwyższych gór świata, Himalajów. Ma parę właściwości zdrowotnych, które przedstawimy w tym artykule. 

Czym jest różowa sól himalajska?

Wielu ekspertów uważa, że ten rodzaj soli jest zdrowszy niż powszechnie nam znana sól biała kuchenna. Skład chemiczny obu soli jest bardzo zbliżony. 98% to chlorek sodu. Pozostałe minerały i pierwiastki to potas, magnez, wapń. Dzięki nim zawdzięcza również swój różowy kolor oraz inny smak.

Zastosowanie soli himalajskiej jest podobne do zastosowania soli kuchennej, czyli jako dodatek do potraw dla polepszenia smaku. Ciekawym zastosowaniem soli himalajskiej jest dodawanie jej do kąpieli zamiast specjalistycznej soli do kąpieli.

sól różowa
Photo pompi/ pixabay

Jakie znaczenie ma sól dla organizmu?

Sól to chlorek sodu. Sód jest niezbędnym pierwiastkiem w naszym organizmie. Jest potrzebny do wielu funkcji życiowych. Wpływa między innymi na:

  • kurczenie mięśni
  • prawidłowe działanie układu nerwowego
  • zapobiega odwodnieniu
  • rozluźnia mięśnie
  • reguluje ciśnienie krwi

Korzyści płynące ze stosowania soli himalajskiej

Stosowanie soli himalajskiej przyniesie kilka korzyści dla zdrowia. Najważniejsze z nich znajdują się poniżej.

Składniki mineralne

W soli himalajskiej jak i kuchennej nie ma zbyt wielu składników, gdyż 98% soli to chlorek sodu. 2% dzieli się między inne pierwiastki, w związku  tym nie jest ich dużo. Niektóre źródła podają, że w soli himalajskiej znajdziemy ponad 80 różnych mikroelementów. Jednak sód przyniesie korzyści dla zdrowia, takie jak między innymi regulacja ciśnienia krwi.

Sól himalajska to niższa zawartość sodu

Nadmiar sodu może być niekorzystny dla naszego zdrowia, dlatego w sklepach można spotkać sól kuchenną niskosodową. Uważa się, że sól himalajska ma niższą zawartość sodu niż sól kuchenna. Wiąże się to przede wszystkim z wielkością kryształków soli. Sól himalajska jest większa od soli kuchennej, dlatego jej ilość w łyżeczce będzie mniejsza. To spowoduje, że zawartość sodu również się zmniejszy. Po drugie sól ta jest w smaku bardziej słona, więc potrzebujemy jej mniej.

Warto wiedzieć, że sól himalajska jest dostępna również w opcji mniejszych kryształków i wówczas zawartość sodu będzie zbliżona do soli kuchennej. 

sól
Photo kropekk_pl

Sól himalajska utrzymuje dobry poziom nawodnienia organizmu

Niektóre badania pokazują, że sól himalajska dodana do niektórych napojów lub do posiłku, może zwiększyć równowagę płynów w organizmie. W ten sposób zapobiega odwodnieniu. Sód jest niezbędny do utrzymania właściwej równowagi płynów.

Sól himalajska – jakie niesie ryzyko jej stosowanie?

Spożywając sól himalajską, warto pamiętać o tym, że sód może również źle wpływać na nasz organizm. Oto kilka negatywnych skutków spożywania soli himalajskiej.

Jod działa na tarczycę

Jod jest minerałem, który ma duże znaczenie w prawidłowym działaniu tarczycy.  Niedobór jodu powoduje, powstawanie woli tarczycy. Sól różowa zawiera mniej jodu, dlatego nie jest odpowiednia dla osób z niedoborami jodu. Takie osoby powinny używać soli jodowanej.

Za duże spożycie sodu

Sód jest bardzo ważnym składnikiem mineralnym, jednak ważne jest kontrolowanie jego spożycia. Za duże jego ilości również mogą powodować nieprzyjemne objawy. Większej ilości sodu powinny unikać osoby z chorymi nerkami, sercem czy wątrobą.

Norma sodu

Norma dla sodu wynosi 125-140 mmol/l. Osoby z nadciśnieniem powinny ograniczyć spożywanie tego minerału. Sól himalajska zawiera około 40% sodu.

Jeśli przyjmiemy za dużo sodu, nerki starają się go usunąć wraz z moczem. Jeśli natomiast nerki nie działają prawidłowo, sód gromadzi się  płynie międzykomórkowym (płyn śródmiąższowy). Skutkuje to zwiększeniem ciśnienia oraz zwiększeniem ilości wody w organizmie (powoduje puchnięcie). 

nadciśnienie
Photo stevepb/ pixabay

Wysoka zawartość sodu może prowadzić do chorób takich jak:

  • nadciśnienie
  • udar mózgu
  • choroby wątroby
  • osteoporoza
  • choroby serca
  • choroby nerek
  • osłabienie układu odpornościowego
  • zapalenie stawów.

Podsumowanie

Różowa sól himalajska nie wiele różni się od zwykłej soli kuchennej. Jednak dzięki wielkości kryształków, może zmniejszyć spożycie sodu. Sód w nadmiarze może prowadzić do różnych poważnych chorób. Dlatego należy spożywać ją również z umiarem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here