Internet to nasza codzienność, nie wyobrażamy sobie bez niego życia. Czytamy w nim wiadomości, przeglądamy Media Społecznościowe, oglądamy filmy, kontaktujemy się z bliskimi, szukamy inspiracji kulinarnych, wyszukujemy potrzebne informacje. Internet mamy na wyciągnięcie ręki – w telefonach i w komputerze. Naukowcy biją na alarm, że społeczeństwo uzależnione jest od internetu i że większość z nas spędza w nim większość wolnego czasu. Zjawisko to niebezpieczne jest szczególnie dla dzieci. Poznaj jakie objawy daje uzależnienie od internetu i jak sobie z nim radzić.

Uzależnienie od internetu może być określeniem choroby XX wieku.  Wielu psychologów twierdzi, że uzależnienie od internetu, powinno być traktowane na równi z innymi uzależnieniami, na przykład od narkotyków, hazardu, czy seksu

dzieci internet
Photo StartupStockPhotos/ pixabay

Uzależnienie od internetu – czy na pewno jestem uzależniony?

Większość z nas z chęcią robi rzeczy, które sprawiają nam przyjemność i zadowolenie. W rozwoju uzależnienia odgrywa rolę wiele czynników, które różnią się w zależności od osoby.

Jeżeli mamy nawyki, hobby, które nie przynosi negatywnych szkód, nie ma się o co martwić. Jeśli jednak pewne czynności (np. przeglądanie internetu), niekorzystnie wpływa na nasze życie zawodowe, prywatne, nasze stosunki z rodziną itd., powinna nam się zapalić czerwona lampka ostrzegawcza. Im wcześniej zdamy sobie z tego sprawę, tym lepiej dla nas. 

Jaka jest różnica między dobrym nawykiem a uzależnieniem?

Granica ta jest cienka i mało zauważalna. Jeżeli na przykład codziennie po obiedzie zmywamy naczynia, to jest to z pewnością nawyk. Jeśli rano do kawy, odpalamy internet i czytamy wiadomości, przeglądamy pocztę, ale potem skupiamy się na pracy, na obowiązkach domowych itd., to również jest to nawykiem. Jeżeli natomiast ciągle myślimy tylko o tym, aby coś poszukać w necie, sprawdzamy co 5 minut pocztę, albo sięgamy co chwila po telefon sprawdzić, czy ktoś nie napisał, to już ma to elementy uzależnienia. Jeżeli internet przeszkadza nam w normalnym funkcjonowaniu, zaniedbujemy przez niego obowiązki, to jest już to uzależnienie.

Uzależnienie od internetu – objawy

Przeprowadzono wiele badań, które miały scharakteryzować uzależnienie od internetu. Doprowadziły one do wniosku, że jeżeli spędzasz w internecie dużą część dnia i nie jest to związane z Twoją pracą, jest to uzależnieniem. Należy do nich między innymi granie w gry, przeglądanie Social Mediów przez wiele godzin dziennie. Praktycznie w każdej wolnej chwili (i nie tylko wolnej). 

Masz powody do zmartwienia, jeżeli dodatkowo dochodzą:

  • nagłe zmiany nastroju;
  • wpadnie w złość, jeżeli nie możesz zaspokoić potrzeby;
  • brak energii, ogólne zniechęcenie do codziennego życia;
  • ciągłe myślenie o tym co dzieje się, na przykład na Instagramie, gdy cię tam nie ma i nie możesz sprawdzić; 
  • brak kontroli nad czasem spędzanym online;
  • objawy odstawienia (depresja, ból fizyczny, drażliwość).

Są to typowe objawy uzależnionej osoby. 

internet
Photo sasint/ pixabay

Co powoduje uzależnienie?

Nie ma jednej przyczyny uzależnienia od Internetu. Wpływ na to ma wiele czynników, na przykład: 

  • depresja
  • samotność
  • stres
  • genetyka
  • obracanie się w towarzystwie innych uzależnionych

Jeżeli jesteśmy samotni, często z nudów, to w internecie spędzamy większość czasu. Jeśli jesteśmy źli, zdenerwowani to tam szukamy ukojenia (np. grając w gry). Jeżeli spotykasz się z przyjaciółmi i gracie podczas tego spotkania cały czas w gry online, także to wpłynie na to, że po powrocie do domu również będziesz grał (pobijanie rekordów, pokonywanie poziomów, wyzwań). 

Uzależnienie od internetu – jak sobie z nim poradzić?

Jeżeli podejrzewasz u siebie uzależnienie od internetu, najprostszym sposobem jest ograniczenie go. Jednak to nie jest takie proste, jakby się mogło wydawać. Jeżeli nie masz na tyle silnej woli, aby samemu zmniejszyć ilość czasu w przebywaniu online, skorzystaj z porady specjalisty. Możesz udać się do ośrodka leczenia uzależnień lub porozmawiać z psychologiem. 

Możesz zastosować również poniższe rady, które pozwolą ci na zmniejszenie tego czasu:

  • Ustaw minutnik w komputerze i telefonie, który będzie odliczał wyznaczony czas na internet, jaki sobie przeznaczysz. Stopniowo możesz czas zmniejszać.
  • Zainstaluj specjalne aplikacje, które kontrolują czas w sieci;
  • Umów się z przyjaciółmi na mieście, porozmawiajcie przez telefon. Postaraj się ograniczyć Media Społecznościowe. 
  • Znajdź nowe hobby. Możesz zostać również wolontariuszem. 
  • Spróbuj medytacji. 
czas sklepsydra
Photo FuncyFocus/ pixabay

Profesjonalne leczenie uzależnienia

Możesz skorzystać z profesjonalnego leczenia, które obejmuje z reguły terapię indywidualną z psychologiem, lub terapię grupową. Podczas tej drugiej będziesz miał możliwość poznać podobnych ludzi, z tym samym problemem. Poznasz ludzi, którzy mają problem już za sobą. Możesz także skorzystać z anonimowych grup wsparcia lub terapeuty online (nawet z innego miasta).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here