Autyzm (ASD) to szerokie pojęcie, określające grupę nieprawidłowości przede wszystkim w rozwoju ruchowym, rozwoju mowy i kontaktach społecznych. Charakteryzuje się trudnościami w relacjach z ludźmi oraz komunikacji, ograniczonymi albo powtarzalnymi zachowaniami i zainteresowaniami. ASD może dotknąć każdego, niezależnie od płci czy rasy. Spektrum autyzmu częściej dotyka chłopców, niż dziewczynek (4:1). Lekarze podkreślają, że liczba osób cierpiących na ASD z każdym rokiem wzrasta. Jedną z przyczyn wymienia się czynniki środowiskowe. Choć zdaniem wielu naukowców wzrost liczby zachorowań można wytłumaczyć tym, że obecnie autyzm jest łatwiej zdiagnozować.

Autyzm i jego rodzaje

Klasyfikacja diagnostyczna DSM-5, wydana przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne, wprowadza pięć różnych podtypów zaburzenia ze spektrum autyzmu:

  • z towarzyszącym upośledzeniem umysłowym lub bez towarzyszącej niepełnosprawności intelektualnej
  • z towarzyszącymi zaburzeniami komunikacji werbalnej lub bez zaburzeń mowy
  • mające podłoże genetyczne; choroba spowodowana infekcjami, nieprawidłowościami w przemianach metabolicznych czy zaburzeniami okresu ciąży i porodu
  • związany z innym zaburzeniem rozwoju mowy, ruchu i relacji interpersonalnych, psychicznym lub behawioralnym
  • związany z katatonią.
dziecko autyzm
Photo cherylholt/ pixabay

Całościowe zaburzenia rozwojowe (według ICD-10):

  • zaburzenie autystyczne
  • zespół Aspergera
  • całościowe zaburzenie rozwoju
  • dziecięce zaburzenia dezintegracyjne.

Autyzm – objawy

Pierwsze objawy autyzmu występują u dzieci między 12 a 24 miesiącem życia. Choć objawy mogą wystąpić jeszcze w wieku niemowlęcym albo po już po drugim roku życia. W ASD według DSM-5 występują obecnie dwie grupy objawów:

  • problemy, ubytki w zakresie komunikacji oraz nawiązaniu i utrzymaniu relacji z innymi
  • powtarzalne wzorce zachowań, zainteresowań lub aktywności.

Objawy autyzmu według klasyfikacji DSM-5:

  1. Ubytki w zakresie komunikacji i utrzymaniu relacji z innymi, które utrzymują się przez dłuższy czas i nie ustępują:
  • problemy z komunikacją, w tym trudności w dzieleniu się emocjami
  • problemy z komunikacją niewerbalną, takie jak problemy z utrzymaniem kontaktu wzrokowego lub odczytywaniem mowy ciała
  • trudności w rozwijaniu i utrzymywaniu relacji
  1. Ograniczone, powtarzające się wzorce zachowań, zainteresowań lub czynności:
  • stereotypowe i powtarzające się wypowiedzi
  • powtarzalne wzorce zachowań, zainteresowań
  • rytuały ruchowe, opór wobec zmian, zadawanie tych samych pytań, codzienne spożywanie tych samych potraw
  • nieprawidłowe reakcje na niektóre dźwięki.

Do postawienia diagnozy ASD według DSM-5 konieczne jest spełnienie kryteriów 1,2,3 z pierwszej kategorii oraz przynajmniej dwóch kryteriów z drugiej kategorii.

pytania
Photo kmicicam/ pixabay

Przyczyny autyzmu

Przyczyny autyzmu nie są do końca znane. Jednak przede wszystkim wymienia się czynniki, które prawdopodobnie mogą spowodować nieprawidłowy rozwój funkcjonowania mózgu we wczesnym dzieciństwie:

  • czynniki genetyczne (uwarunkowane genem EN2 na chromosomie 3,4,11, 7)
  • zespół łamliwego chromosomu X i inne zaburzenia genetyczne
  • w przypadku ojców, których wiek sięga 40. roku życia zwiększa się ryzyko wystąpienia autyzmu u dziecka
  • zaburzenia metaboliczne
  • niska masa ciała dziecka po urodzeniu
  • czynniki infekcyjne.

Autyzm jest obecnie rozważany jako zaburzenie wieloczynnikowe, będące wynikiem interakcji pomiędzy genami i środowiskiem.

Obecnie po licznych badaniach naukowych ostatecznie potwierdzono, że szczepienie przeciw odrze, śwince i różyczce nie ma żadnego związku z autyzmem, jak to sugerowano w roku 1998.

Autyzm – diagnoza

Postawienie diagnozy to wieloetapowy proces składający się z kilku podstawowych kroków:

  • badania kontrolne
  • badania przesiewowe niemowląt
  • dodatkowe badania przesiewowe
  • diagnoza specjalistyczna: psycholog dziecięcy, lekarz psychiatra, neurolog, pediatra rozwojowy.
noworodek
Photo Mylene2401/ pixabay

Kwestionariusz, składający się z 23 pytań, który sprawdza prawdopodobieństwo występowania autyzmu u niemowląt ( wersja M-CHAT) to narzędzie przesiewowe często stosowane przez lekarzy w celu oceny, czy dziecko może mieć autyzm.

Metody leczenia autyzmu

W leczeniu autyzmu stosuje się następujące metody leczenia:

  • terapia behawioralna
  • terapia zabawą
  • fizykoterapia
  • masaże
  • terapia logopedyczna
  • masaże
  • medytacja, joga.

Alternatywne metody leczenia autyzmu

Dieta dla osób z autyzmem

Podstawą dobrze zbilansowanej diety autystycznej jest przede wszystkim unikanie sztucznych dodatków, takich jak konserwanty, barwniki i substancje słodzące.

Produkty, które powinny się znaleźć w diecie chorego:

  • świeże owoce i warzywa
  • chudy drób
  • ryba
  • tłuszcze nienasycone
  • właściwe nawodnienie organizmu.
ryba
Photo pompi/ pixabay

Podsumowanie

Autyzm daje oznaki już od najmłodszych miesięcy, dlatego jeżeli zauważymy niepokojące nas objawy u dziecka, zgłośmy się do lekarza. Jest ważne, zwłaszcza gdy w rodzinie występował już autyzm. Dziecko takie potrzebuje większej troski niż inne dzieci, jednak może funkcjonować normalnie w społeczeństwie. Osoby z autyzmem są również uzdolnione w niektórych dziedzinach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here