Autyzm (ASD) to szerokie pojęcie, określające grupę nieprawidłowości przede wszystkim w rozwoju ruchowym, rozwoju mowy i kontaktach społecznych. Charakteryzuje się trudnościami w relacjach z ludźmi oraz komunikacji, ograniczonymi albo powtarzalnymi zachowaniami i zainteresowaniami. ASD może dotknąć każdego, niezależnie od płci czy rasy. Spektrum autyzmu częściej dotyka chłopców, niż dziewczynek (4:1). Lekarze podkreślają, że liczba osób cierpiących na ASD z każdym rokiem wzrasta. Jedną z przyczyn wymienia się czynniki środowiskowe. Choć zdaniem wielu naukowców wzrost liczby zachorowań można wytłumaczyć tym, że obecnie autyzm jest łatwiej zdiagnozować.
Autyzm i jego rodzaje
Klasyfikacja diagnostyczna DSM-5, wydana przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne, wprowadza pięć różnych podtypów zaburzenia ze spektrum autyzmu:
- z towarzyszącym upośledzeniem umysłowym lub bez towarzyszącej niepełnosprawności intelektualnej
- z towarzyszącymi zaburzeniami komunikacji werbalnej lub bez zaburzeń mowy
- mające podłoże genetyczne; choroba spowodowana infekcjami, nieprawidłowościami w przemianach metabolicznych czy zaburzeniami okresu ciąży i porodu
- związany z innym zaburzeniem rozwoju mowy, ruchu i relacji interpersonalnych, psychicznym lub behawioralnym
- związany z katatonią.
Całościowe zaburzenia rozwojowe (według ICD-10):
- zaburzenie autystyczne
- zespół Aspergera
- całościowe zaburzenie rozwoju
- dziecięce zaburzenia dezintegracyjne.
Autyzm – objawy
Pierwsze objawy autyzmu występują u dzieci między 12 a 24 miesiącem życia. Choć objawy mogą wystąpić jeszcze w wieku niemowlęcym albo po już po drugim roku życia. W ASD według DSM-5 występują obecnie dwie grupy objawów:
- problemy, ubytki w zakresie komunikacji oraz nawiązaniu i utrzymaniu relacji z innymi
- powtarzalne wzorce zachowań, zainteresowań lub aktywności.
Objawy autyzmu według klasyfikacji DSM-5:
- Ubytki w zakresie komunikacji i utrzymaniu relacji z innymi, które utrzymują się przez dłuższy czas i nie ustępują:
- problemy z komunikacją, w tym trudności w dzieleniu się emocjami
- problemy z komunikacją niewerbalną, takie jak problemy z utrzymaniem kontaktu wzrokowego lub odczytywaniem mowy ciała
- trudności w rozwijaniu i utrzymywaniu relacji
- Ograniczone, powtarzające się wzorce zachowań, zainteresowań lub czynności:
- stereotypowe i powtarzające się wypowiedzi
- powtarzalne wzorce zachowań, zainteresowań
- rytuały ruchowe, opór wobec zmian, zadawanie tych samych pytań, codzienne spożywanie tych samych potraw
- nieprawidłowe reakcje na niektóre dźwięki.
Do postawienia diagnozy ASD według DSM-5 konieczne jest spełnienie kryteriów 1,2,3 z pierwszej kategorii oraz przynajmniej dwóch kryteriów z drugiej kategorii.
Przyczyny autyzmu
Przyczyny autyzmu nie są do końca znane. Jednak przede wszystkim wymienia się czynniki, które prawdopodobnie mogą spowodować nieprawidłowy rozwój funkcjonowania mózgu we wczesnym dzieciństwie:
- czynniki genetyczne (uwarunkowane genem EN2 na chromosomie 3,4,11, 7)
- zespół łamliwego chromosomu X i inne zaburzenia genetyczne
- w przypadku ojców, których wiek sięga 40. roku życia zwiększa się ryzyko wystąpienia autyzmu u dziecka
- zaburzenia metaboliczne
- niska masa ciała dziecka po urodzeniu
- czynniki infekcyjne.
Autyzm jest obecnie rozważany jako zaburzenie wieloczynnikowe, będące wynikiem interakcji pomiędzy genami i środowiskiem.
Obecnie po licznych badaniach naukowych ostatecznie potwierdzono, że szczepienie przeciw odrze, śwince i różyczce nie ma żadnego związku z autyzmem, jak to sugerowano w roku 1998.
Autyzm – diagnoza
Postawienie diagnozy to wieloetapowy proces składający się z kilku podstawowych kroków:
- badania kontrolne
- badania przesiewowe niemowląt
- dodatkowe badania przesiewowe
- diagnoza specjalistyczna: psycholog dziecięcy, lekarz psychiatra, neurolog, pediatra rozwojowy.
Kwestionariusz, składający się z 23 pytań, który sprawdza prawdopodobieństwo występowania autyzmu u niemowląt ( wersja M-CHAT) to narzędzie przesiewowe często stosowane przez lekarzy w celu oceny, czy dziecko może mieć autyzm.
Metody leczenia autyzmu
W leczeniu autyzmu stosuje się następujące metody leczenia:
- terapia behawioralna
- terapia zabawą
- fizykoterapia
- masaże
- terapia logopedyczna
- masaże
- medytacja, joga.
Alternatywne metody leczenia autyzmu
- suplementacja witamin i minerałów
- chelatacja
- tlenoterapia hiperbaryczna
- suplementacja melatoniny.
Dieta dla osób z autyzmem
Podstawą dobrze zbilansowanej diety autystycznej jest przede wszystkim unikanie sztucznych dodatków, takich jak konserwanty, barwniki i substancje słodzące.
Produkty, które powinny się znaleźć w diecie chorego:
- świeże owoce i warzywa
- chudy drób
- ryba
- tłuszcze nienasycone
- właściwe nawodnienie organizmu.
Podsumowanie
Autyzm daje oznaki już od najmłodszych miesięcy, dlatego jeżeli zauważymy niepokojące nas objawy u dziecka, zgłośmy się do lekarza. Jest ważne, zwłaszcza gdy w rodzinie występował już autyzm. Dziecko takie potrzebuje większej troski niż inne dzieci, jednak może funkcjonować normalnie w społeczeństwie. Osoby z autyzmem są również uzdolnione w niektórych dziedzinach.